olaj, farost, 50 x 50 cm, j.n.
A klasszikus mesterek technikájából merítő, s azt szürrealisztikus elemekkel ötvöző Szász Endre hamar széles körben elismert festő lett. 1970-től magyar állampolgárként Torontóban, majd az Egyesült Államokban is élt, ahol szintén nagy népszerűségre tett szert. A Szőnyi Istvánnál tanult alkotó közel tíz éven keresztül könyvillusztrációkkal foglalkozott, miközben kialakította sajátos, hidegtűvel készült rézkarc technikáját, amivel első sikeres grafikai munkáit is elkészítette. A 60-as évektől aztán egyre többet foglalkozott a festészettel is, amely művészetének gerincét adja, ezekből táplálkoznak és nőnek ki Szász alkalmazott grafikai és egyéb technikai megoldással készült alkotásai.
Az alkotó figuratív képein a világ bölcsességét hordozó aggastyánok, fura szerzetek, lidércek és szellemek, rejtélyes és sejtelmes női alakok bontakoznak ki, ahogyan a „Hölgy madárral díszített kalapban" női alakja is sejtelmességet sugároz.
Ez a félprofilban látható női alak, mintha egy fantáziavilágból „csöppent" volna a mester képére. Szász Endre olyan alkotó, akinek kompozíció legtöbbször egyetlen erőteljes alak köré szervezőnek, a „Hölgy madárral díszített kalapban" című képe pedig nem kivétel ez alól. Habár mögötte sakktábla mezőit idéző hátteret látunk, a hangsúly pusztán Szász modelljének erőteljes színvilága miatt is rá helyeződik, az élénk, többnyire kék, zöld, és vörös koloritból álló figura éles kontrasztban áll a mögötte húzódó fakó színű „kockás" háttérrel.
Szász Endre szimbolizmus és a szürreál határán mozgó olajfestménye és annak gazdag formai és technikai megoldása jól mutatja, hogy művész grafikai munkássága mellett mennyire jól értett a festészet nyelvén is.