Ez a honlap sütiket használ

CookieConsent.Dialog.Text Információk sütikről

2. MŰVÉSZETI AUKCIÓ | HUNGARIAN SALE

 

Végződik 2022. május 8., vasárnap, 18:00 óra kor  |  Az aukció lezárult

Lezárva | Időzített aukció

27

27․Tétel

Csuzy Károly | Makrancos modell

Kikiáltási ár 1 500 000 Ft

 Megnézem a licitlépcsőket

Ez az aukció le van zárva
2022.05.08, V, 18:26
nem lett értékesítve, magán eladásban elérhető

olaj, vászon, j.j.l: K.v.Csuzy  76 x 61 cm, 1900 körül

Csuzy Károly a Hollósy Simon által alapított müncheni művészeti iskolának volt növendéke. Később az iskolaalapító új művésztelepén, Nagybányán dolgozott, amely a modern magyar festőművészetet elindító mozgalom helyszíneként vált közismertté. Habár 1896-ban a festőiskolában Hollósy mellett alkotott, művészetét mégsem a nagybányaiak által képviselt naturalizmus és plein air irányzatai határozták meg, hanem az úgynevezett „mücheni realizmus”. Festményei is ennek stílusjegyében készültek. Ilyen jellegű műve A Makracos modell című zsánerkép is. A művész festményén otthonosan berendezett műtermi jelenetet ábrázol. Fiatal nő ül egy kis zsámolyon festőállványa előtt. A vászon még üres, a modell, egy kisgyermek szégyenlősen elfordul, az őt „kísérő” idősebb asszony gyengéden bátorítja. A tágas szobában az írószekrényen ecsetek, kicsiny üvegek, a padlón képkeretek sorakoznak, egy kis asztalkán könyvek, gyertyatartó áll. Egy paravánról színes drapériák lógnak le, a modell egy dobogón áll ruhátlanul. A kompozíció hátterében robusztus szekrényt látunk, a falat képek, vázlatok borítják. A kép meséje félreérthetetlen, a jelenet szereplőinek mozdulatai egyértelműek. A „mücheni realizmus” követői így vélték a valóságot, az élet realitását bemutatni. A korszak általános hangoltságának megfelelően igyekeztek tónus-egységbe foglalni a kép minden részletét. A modellek szobrászi módon festettek, plasztikusak, a tárgyakat azok anyagi mivoltában, szövetszerűségében mutatják be. Csuzy Károly ezt az irányzatot követve aprólékos műgonddal figyelte és festette meg még a legapróbb részleteket is. Finom ecsetkezelése, harmonikus kompozíciója kiemeli művét az akadémikus festmények sorából. Minden bizonnyal modell után dolgozott, minden stilizáló szándék nélkül, a valóságon mit sem változtatva. Később a müncheni iskola követőinek festészete is változik, a nagybányai festők legjobbjai francia hatásra egyéni utakat kerestek. Csuzy képének datálását nem ismerjük, csupán feltételezhetjük, hogy nagybányai éve előtt készülhetett, a müncheni realizmus virágkorában.