olaj, vászon, j.j.l.: Barcsay 1933, 54 x 48 cm
A magyar konstruktív-geometrikus művészet kiváló egyénisége volt Barcsay Jenő, akinek festészete mellett igen csak jelentős volt grafikai munkássága is. A Rudnay Gyula és Vaszary János osztályában tanult festő és grafikus előbb Párizsban, majd itáliai városokban (Assisi, Róma, Firenze) járt tanulmányutakon. Ez utóbbi helyszíneken már tudatosan képezte magát, festészetéhez elmondása szerint mindig is a latinos expresszionizmus állt közel.
Barcsay sajátosan központi szerepet játszott “szentendrei festészet”-nek nevezett stílus-konglomerátumban, zárt kontúrú figurái Vajda Lajos ikonszerű alakjaira emlékeztethetnek minket. Ahogyan a ’Könyökét asztalnak támasztó’ nő címszereplőjének kubisztikusan tagolt zárt formái is Vajda ábrázolásmódját mutatják.
Barcsay Jenő művészetéhez mindig is közel állt a kontruktivizmus. Korai képe, a Könyökét asztalnak támasztó nő már jól mutatja ezt.