akvarell, papir, 41 x 28 cm, j.b.l: Márffy
Előbb a párizsi Julian Akadémián, majd az École des Beaux-Arts- on folytatott művészeti tanulmányokat Márffy Ödön. A francia fővárosban kapcsolatba került a fauvizmussal és a kubizmussal, melyek erőteljesen hatottak művészetére. Első kiállításait (Salon d’Automne, Salon Carré) is Párizsban rendezte, majd hazatért Magyarországra, ahol kollektív tárlatokon mutatta be plein air törekvésekből kiinduló, lírai hangvételű alkotásait (fauves-os korszak).
A szertelen, fauves-os ecsetkezelést később a Cézanne hatását tükröző, szigorúbb kompozíciós rend váltotta fel, ahogyan azt az ’Ülő női akt’ mutatja.
Márffy képének szereplője gondolataiba merülve réved maga elé. Erőteljes, de lágy idomait vastagon húzott, vázlatszerű ecsetvonalak jelzik. A meleg vörösben játszó jelenet intimitását a lazúros foltok és az elmosódó környezet adja.
Márffy Ödön művészete mindvégig megőrizte az ifjúkori, klasszikus szemléletű kompozíciós szerkesztést. A ’Térdeplő női akt’ című művén ezt oldja a rá olyannyira jellemző lágy, hullámzó vonalakból kirajzolódó forma.