színes kréta, papír, 16 x 22 cm, j.j.l.: Révész Imre
A Bécsben és Párizsban tanult Révész Imre Munkácsy Mihály mellett is dolgozott. Az osztrák fővárosban a litográfia technikái kötötték le figyelmét, bizonyos Griepenkerl és Müller nevű mesterektől „leste” el a szakmabeli fogásokat. Alkotásairól már stúdiumai alatt (1873-1875) írtak a bécsi lapok, így nem volt ismeretlen művészi körökben. Révész Imrét 1878-tól idehaza találjuk, amikor is a Képzőművészeti Főiskolára járt Székely Bertalanhoz. Röpke időt töltött csupán Magyarországon, szakmabeli tudásának tökéletesítése érdekében újra a bécsi Művészeti Akadémián tanult.
Stúdiumai alatt a nyarakat itthon töltötte. Barátairól, ismerőseiről készített portrékat. Portréi mellett naturalista stílusú népi életképek, történelmi zsánerképek viselik keze nyomát.
A „Leányportré” kétségtelenül Révész egyik legszebben sikerült arcképe. A színes krétával rajzolt lapról haját kontyba fogó, rózsás arcú fiatal lány tekint a nézőre. Szelíd tekintetéből, mosolyából kedvesség árad. Nemcsak fülbevalója, de madonnaszerű szépsége teszi ragyogóvá a portrét.
Az akvarellel, pasztellel és szénnel is dolgozó Révész kompozíciói biztos vonalvezetésről, nagy rajztudásról tanúskodnak. A kevés színnel, puha vonalakkal rajzolt naturalista „Leányportré” is ilyen.
(Takáts Fábián)