Gouache, papír, 33 x25 cm, j.j.l.:Beöthy 38
A gyermekéveit Jászapátiban töltött Étienne Beöthy (Beöthy István) már ekkor kapcsolatba került a művészettel, sok időt töltött Vágó Pál festőművész helyi műtermében. Útja mégis a budapesti Műegyetemre vezetett, ahol apja kívánsága szerint építészmérnöknek tanult. Noha csupán fél évet „koptatta” az iskolapadot, az egyetemen belül eltöltött időszak mégis meghatározta munkásságát, az aranymetszés iránti szenvedélyét.
1919-től Rippl Rónai és Vedres Márk műhelyébe járt, majd a Képzőművészeti Főiskola szobrász szakán folytatta stúdiumait. Innen művészetről vallott felfogása miatt elbocsátották, így átkerült festő szakra. Korának legnagyobb művész egyénisége, Vaszary János oktatta, akitől számos jó tanácsot kapott.
Étienne Beöthy nemcsak festőművészként és szobrászként működött, folyóiratot szerkesztett, alapítója volt a párizsi Abstraction-Création (1931-1936) nevű nemzetközi művészcsoportnak. Teoretikus írásai is jelentősek (Aranysor, Az alkotás problémája)
A konstruktivizmus szellemében készült műveinek egyike a „Ritmus 4”. Gouache technikával készült képén körök, körcikkelyek látványos egybeolvadását látjuk. Az egymást elfedő, metsző mértani formák az aranymetszés szabályai szerint találkoznak. Az élénk és halványabb színű idomok szinte táncot lejtenek.
A „Ritmus 4” jól mutatja Beöthy konstruktivizmus iránti elköteleződését, formakészletének tökéletes használatát. (Takáts Fábián)