rézkarc, papír, j.j.l.: Molnar-C Pál, 31x22 cm, 1950 körül
Múlt századunk egyik képzőművészetének egyik legnépszerűbb alakja volt Molnár C. Pál, aki főként a klasszikus hagyományokat tisztelte, de korának fő irányzataitól sem zárkózott el, előszeretettel építette bele azokat egyéni művészetébe. Érdekelte többek között a szecesszió, a szimbolizmus, nyitott volt a nagybányai iskola hagyományaira is. Habár leginkább egyház-és dísztőfestőként ismerjük, grafikusként is nagy népszerűségre tett szert, jellegzetes stílusa alapján alkotásait könnyedén felismerjük. Bár szívesen alkalmazta az új képszerkesztési megoldásokat, művészete mindvégig figurális maradt. Molnár C. Pál előszeretettel használta a hagyományos, sokszorosító grafikák elkészítésére alkalmas eljárásokat, dolgozott fametszettel, litográfiával és rézkarccal is. A Hunyadi Mátyás a Pilisben is rézkarccal készült, rajta „igazságos” királyunkat, Hunyadi Mátyást látjuk, aki szolgájával éppen egy királyi vadászaton vesz részt. A kompozíció középpontjában Mátyást és alattvalója nyargal délceg lovaikon, tőlük jobbra vérszomjas agarak marcangolnak egy jól megtermett vaddisznót. A kétségbeesett állatnak végül a király és embere adja meg a végső kegyelemdöfést. A fekete-fehér színvilágú művet egészen aprólékos, míves rajzosság jellemzi. A Hunyadi Mátyás a Pilisben jól mutatja, hogy Molnár C. Pál alaposan ismerte a rézkarc technikáját, annak minden fortélyait. Kiváló kvalitású, az 1950-es években készült műve az aukció egyik páratlan alkotása.